Release Date : Out now
LabelCode : iF1008
Format : 12″ Vinyl / Digital

Aéroport de Genève, juillet 2007, deux heures d’attente au Terminal 3, un café à la main, quelques cernes sous les yeux. Le Festival de Montreux, Clara s ́apprête à ouvrir pour le Cobblestone Jazz de Matthew Jonson, s’offrant une seconde apparition dans un festival d’envergure internationale, quelques semaines après le Sonar à Barcelone.

Graz en Autriche, sa ville natale, une ville coquette et chargée d’histoire. En toile de fond, une maison décorée par les nombreux instruments de musique de ses parents, un piano sur lequel Clara s’exercera à l’adolescence, une chaîne hi-fi sur laquelle tournent en boucle les dernières productions de Kruder & Dorfmeister ou De La Soul. Clara aime les vinyles, commence à taquiner les platines en animant les mardis soirs de son bar étudiant. Par la suite se constitue une petite équipe autour d’elle, un label « Houseverbot » et les soirées « Birds », rendez-vous minimale incontournable du « Postgarage ». De fil en aiguille, la résidente en chef devenue Clara Moto tisse ses microsillons vers la capitale Vienne et ses festivals (Elevate, Springs).

Automne 2006, Melbourne, Clara participe à la Red Bull Academy, plateforme de jeunes artistes invités le temps de quelques semaines à perfectionner leur technique de studio et à rencontrer des professionnels. Sa promotion, c’est aussi celle de Flying Lotus et de Douglas Greed. L’organisation place ses lauréats sur les nombreux plateaux qu’elle organise sur les festivals européens. Nous y revoilà, Montreux Jazz festival, aéroport de Genève.

Rencontre fortuite avec un jeune Dj français. Celui-ci lui parle avec enthousiasme du label qu’il vient de créer avec quelques amis, ses premières découvertes Francesco Tristano et Danton Eeprom et son envie d ́accompagner de jeunes talents. Lui, c’est Agoria, son label, c ́est InFiné.

Automne 2007, Clara Moto signe sur ce même label « Glove Affair », une affaire de poigne, de charme et de minimale house. Un an plus tard, c’est avec Mimu et la ballade légère au refrain implacable de « Silently » qu’elle dévoile ses penchants pour la pop.

Avec son premier album, elle confesse en ce début d’année 2010 toute son allégeance à la musique électronique. Cette affection qu’elle décline avec une féminité toute singulière, épouse les formes du genre dans toute sa diversité et sa spontanéité. Clara sonorise des tranches de vie, des parcelles d’émotion, du ressenti de tous les jours, de toutes les nuits. Pas si surprenant donc, si son titre d’ouverture porte le nom d’un personnage de roman de Thomas Pynchon. Clara Moto est une polyamoureuse, elle préfère l’intensité fusionnelle des petites histoires, aux conventions d’exclusivité des grandes épopées.

Pas si surprenant non plus, de retrouver sa complice Mimu, sur trois titres de l’album. Sur scène, elles ont été les oreilles et les yeux, les enceintes et les projecteurs d’un même set live. En studio depuis « Silently », Clara tapisse ses productions les plus pop avec les fresques du quotidien de Mimu. Elle enchante le conte sentimental de « Deer & Fox », les complaintes galloises de « Joy of My Heart » avec la même justesse, sensible et raffinée.

Lorsqu’elle s ́aventure sur les sentiers de l ́introspection et du féerique, c’est avec le sens du détail d ́un orfèvre. Ses nappes se sertissent de thèmes cinématographiques sur « Emory Bortz », « Goodnight Twilight », de synthétiseurs galactiques sur « Song of Exhaustion », et se parent d ́effets sonores parfois à peine perceptibles et pourtant tellement indispensables.

Féline sur « Alma », conquérante sur « Take a Second », hypnotique sur « Three Minutes », les productions de Clara alternent les phases de pression et de soulagement, le spirituel et le charnel, les pieds et la tête.
Les premières pages du journal intime de « Polyamour » se referment sur le presque naïf « The Opposite is also Wrong ». Elles se rouvriront, on vous le promet à l ́avenir sur de nouvelles histoires chargées d émotions.

Geneva Airport. July 2007. It’s a two-hour wait in Terminal 3 before boarding for sleepy-eyed Clara. Coffee is helping. She is headed for the Montreux Festival, to open for Matthew Jonson’s Cobblestone Jazz. Only a few weeks back, she was performing at Barcelona’s Sonar, making this her second appearance at a major international festival.

Born in Graz, a pretty Austrian town steeped in history, she grew up in a house filled with the instruments her parents had collected over time. There was a piano on which she practised as a teenager and a hi-fi system on which she played Kruder & Dorfmeister’s and De La Soul’s latest productions on repeat. Clara loved the idea and feel of vinyl. She cut her teeth playing records on Tuesday nights at her student bar. A small team began to form around her, soon followed by the launch of the Houseverbot label and the Birds parties, Postgarage’s flagship minimal nights. As one thing led to another, the club’s main resident – under her new “Clara Moto” moniker – spun her microgrooves all the way to the capital, Vienna, and its festivals (Elevate, Springs).

Autumn 2006. Melbourne. Clara was selected to attend the Red Bull Academy, a platform for up-and- coming talents, invited over the course of a few weeks to perfect their studio technique and meet professionals. Also part of the talent pool that year were Flying Lotus and Douglas Greed. The Academy organises tours for its best students, who get to perform at major European festivals on a dedicated stage. Which takes us back to where our story began: Geneva Airport. The Montreux Jazz Festival.

Chance encounter in Terminal 3. An enthusiastic young French Dj tells her all about the label he has just set up together with a few friends, his first protégés Francesco Tristano and Danton Eeprom and his desire to develop and nurture young talent. Agoria is his name, and InFiné the label.

Fast forward to Autumn 2007. InFiné releases Clara Moto’s “Glove Affair”, a firm-handed, delicious minimal house cut. One year later, and it’s with the release of “Silently”, a light and fluffy tune featuring a killer chorus that Clara, with the help of Mimu on vocals, reveals a strong penchant for pop.

As 2010 dawns and her first album is released, Clara provides ample proof of her allegiance to electronic music. Her affection for the genre comes in many forms, each imbued with her unique brand of femininity, and she embraces it in all its diversity and spontaneity. Clara takes life snapshots, fragments of emotions and her daily – and nightly – perceptions and turns them into sounds. So it is quite appropriate that the opening track should be named after a character in The Crying of Lot 49 by Thomas Pynchon. Clara Moto is polyamorous: the full-on intensity of simple little love stories moves her more than relational exclusivity agreements of epic proportions.

Nor are we surprised that her friend Mimu should feature on three of the album’s tracks. On stage, together, they have acted as the ears and eyes, the speakers and spotlights of a single live set. In the studio, ever since “Silently”, Clara has seized every opportunity to line some of her poppier productions with Mimu’s tantalising tales of everyday life. She imbues the sentimental narrative “Deer & Fox” and the Welsh laments of “Joy of My Heart” with the same bewitching, sensitive and refined precision.

When she ventures into more introspective, magical waters, she does so with an attention to detail that a goldsmith would envy. She weaves her sound textures with cinematic tropes on “Emory Bortz” and “Goodnight Twilight”, galactic synthesisers on “Song of Exhaustion” and sound effects so understated they are at times almost imperceptible, yet so very essential.

Catlike on “Alma”, conquering on “Take a Second”, hypnotic on “Three Minutes”, Clara’s productions alternate between pressure and release, matters of the mind and matters of the flesh, motion and contemplation.
Her “Polyamour” diary winds up with the stripped-bare aesthetics of “The Opposite is also Wrong”. But fear not, this is no permanent closure, the narrative is in the making, and we’ll make sure more emotion-drenched tales find their way to you before long.

Myspace : http://www.myspace.com/claramoto
Label : http://www.infine-music.com